Nieuws

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Week van de veiligheid

7 augustus 2023

36479_header_week_veiligheid_DEF_150dpi_2
Hoe is het met de veiligheid gesteld op jouw werk? Als organisatie ben je gefocust op het behalen van je doelen en daar is veiligheid een belangrijk onderdeel van. Het belang van een veilige werkomgeving wordt nog te gemakkelijk over het hoofd gezien. Totdat het niet langer vanzelfsprekend is. Denk hierbij aan de #meToo-beweging, cybercriminaliteit of een onveilige werkomgeving.

PanArt kan jou helpen om het thema veiligheid op een unieke en duidelijke manier binnen jouw organisatie te communiceren. Inspiratie nodig? Hieronder volgen een aantal interessante voorbeelden uit de praktijk.

Veilig werken langs de weg en in de straat
Voor BUKO ontwikkelden wij een interne veiligheidscampagne, met als doel aandacht voor het belang van veiligheid, bewustwording creëren en zorgen voor een veiligere werkomgeving. De naam van de campagne is ‘Veiligheid Eerst, Risico’s Afnemen’. Op basis van die naam creëerden wij de mascotte Vera. Een virtuele BUKO-collega die inmiddels een prominente positie verworven heeft in de organisatie. Door de hele campagne komt Vera zowel online als offline terug. Niet alleen in het kader van veiligheid, maar recentelijk is Vera ook bij andere interne thema’s ingezet, zoals duurzaamheid.

Veilig werken, veilig weer thuis

AVR wilde veilig werken onder de aandacht brengen van alle medewerkers. Eén van de communicatiemiddelen was een handzaam veiligheidshandboekje. In het boekje staan gedetailleerde instructies en richtlijnen om veiligheidsrisico’s te identificeren en hoe je er in de praktijk mee om moet gaan.

Het boekje voorziet niet alleen in beleidsinformatie, zoals de missie en visie van de organisatie, maar legt de nadruk op praktische aspecten. Begrijpelijk geschreven en geïllustreerd. Hierbij kun je denken aan gedragsregels, voorschriften voor op het terrein en de betekenis van pictogrammen.


Aandacht voor digitale veiligheid

Wist je dat het wachtwoord 123456 lang het meest gebruikte wachtwoord was? Voor Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) één van de redenen om aandacht te schenken aan cyber security. PanArt ontwikkelde een interne campagne om enerzijds studenten en medewerkers van de EUR bewust maken van digitale veiligheid en anderzijds ook aan te zetten tot actie om zelf maatregelen te nemen.

We kozen bewust voor een positieve campagne-insteek. Dat werkt beter dan wanneer EUR met het opgeheven vingertje de doelgroep iets oplegt. Een mascotte speelt de hoofdrol en laat zien wat er allemaal fout kan gaan, maar ook wat je er zelf aan kunt doen. Alleen al het wijzigen van het wachtwoord 123456 naar een veiliger wachtwoord was een groot succes.

Safety first, success always!
Laten we samen jullie werkomgeving veiliger maken. Of het nu gaat om cyber security, grensoverschrijdend gedrag of veilig werken op de werkvloer. Wij kunnen jouw organisatie helpen om bewustwording rondom veiligheid te vergroten en verbeteren.

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij met jullie mee kunnen denken voor een veiligere omgeving!

Safety first, success always!

Delen