
010 506 72 02
Hoe het begon…
Bij PanArt betekent full service ook écht full service. Wij hebben alle expertise in huis om totaalopdrachten uit te voeren. Wij overleggen met jou over de opdracht en ontwikkelen vervolgens een heldere (marketing) communicatiestrategie. Deze strategie vertalen wij door naar de juiste middelenmix. Van grafisch concept tot en met de uitwerking en productie. PanArt zorgt ervoor dat je boodschap helder en sterk wordt gecommuniceerd.


Hoe zag dat er nou uit 28 jaar geleden? Nou zo! Ook toen al werkten Yvon en Marcel met een klein team hard aan hun succes, met veel liefde voor hun vak én voor de klant. Het PanArt-team is inmiddels een béétje gegroeid naar maar liefst 14 enthousiaste collega’s.


Interview van eigen bodem
Na vijf jaar als collega’s te hebben gewerkt bij een reclamebureau/uitgeverij ontstond bij Yvon en Marcel het idee om samen een bedrijf op te richten. Een eigen reclamebureau, dat was de grote droom! Toen zelfs de klanten van destijds Marcel aanspoorden om voor zichzelf te beginnen, hakten ze de knoop door en werd in 1994 PanArt geboren. Een slaapkamer in het woonhuis in Poortugaal werd omgetoverd tot studio en kantoor. Met drie klanten was er direct lekker veel werk en was het geleende startkapitaal in drie maanden terugverdiend. Marcel deed het creatieve werk en verzorgde het klantcontact, Yvon schreef teksten en nam het zakelijke en financiële deel voor haar rekening. “Tot op de dag van vandaag zijn de rollen nog zo verdeeld en zijn we een typisch voorbeeld van één en één is drie.”
Vanaf de start is PanArt een full service bureau. De klant ontzorgen en mooie dingen maken, een no-nonsense en flexibele werkwijze, en een vriendelijke en open houding: Ook wat dat betreft is er weinig veranderd. Yvon en Marcel werkten hard en met veel plezier. Creatieve en originele ontwerpen maken, maar ook acquisitie plegen, een netwerk opbouwen, op tijd automatiseren en goed bijblijven op vakgebied vormden de basis voor een continu groeiend aantal opdrachtgevers. Na twee jaar volgde weer een grote stap: de eerste werknemer werd in dienst genomen! “Dat was het meest spannende, de eerste medewerker aannemen. Je bent dan ineens ook verantwoordelijk voor iemand anders, het salaris moét verdiend worden.”




Een blik in de glazen bol
En dan nog even een kleine blik in de toekomst. “We merken meer en meer dat het gat tussen de schoolbanken en arbeidsmarkt steeds groter wordt. Wij willen graag ons steentje bijdragen aan een oplossing hiervoor door onze kennis te delen.” De eerste stappen richting onze eigen PanArt academie zijn inmiddels dan ook voorzichtig gezet…
Op naar nog heel veel mooie, creatieve jaren!
We groeien uit ons jasje
Na twee jaar werd de halve zolder van het woonhuis erbij getrokken en na vijf jaar, in 1999, verhuisde het bedrijf naar ‘twee hoog achter’, schuin boven boek- en leeswinkel Het Witte Huys in Rhoon. Inmiddels vijf man/vrouw sterk bleef PanArt lekker groeien, en in 2002 verhuisden Yvon en Marcel naar de huidige locatie aan de Ambachtsweg in Rhoon waar PanArt inmiddels bestaat uit een team van 14 collega’s.
Was het dan alleen maar rozengeur en maneschijn; alleen maar goede tijden en groei? Nee, zeker niet! De economische crisis werd vanaf 2010 ook voor PanArt voelbaar en hakte er drie jaren lang flink in. Als reactie hierop begonnen Yvon en Marcel niet direct met snijden in de kosten en het personeelsbestand, maar gingen de ambitieuze ondernemers op zoek naar nieuwe manieren om omzet te genereren. Ze zetten in op grotere opdrachtgevers in branches waar de bezuiniging minder hard had toegeslagen. Dat resulteerde in twee grote nieuwe klanten: gemeente Rotterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam. “Er deden in beide gevallen zo’n 70 bureaus uit heel Nederland mee aan deze aanbestedingen. Heel spannend allemaal en ook best lastig, omdat we totaal geen ervaring hadden met dit soort aanbestedingstrajecten. Toch wonnen we ze allebei en kregen we – samen met nog vier, respectievelijk twee, bureaus – contracten voor vier jaar. Vanaf dat moment ging het weer langzaam bergopwaarts. “Gelukkig hadden we ook nooit al ons geld uitgegeven en dus een zakelijke spaarpot, waarmee we die paar slechte jaren goed konden opvangen.” PanArt bleef haar dienstverlening verbeteren, de opdrachtgevers ontzorgen en verrassen, en investeren in kennis binnen het team van gedreven medewerkers. Ook organisatorisch zijn Yvon en Marcel altijd in beweging. “We zijn inmiddels beiden vijftigers, maar zorgen er zeker voor dat we veel feeling houden met nieuwe manieren van werken en de jonge generatie.”
Een blik in de glazen bol
En dan nog even een kleine blik in de toekomst. “We merken meer en meer dat het gat tussen de schoolbanken en arbeidsmarkt steeds groter wordt. Wij willen graag ons steentje bijdragen aan een oplossing hiervoor door onze kennis te delen.” De eerste stappen richting onze eigen PanArt academie zijn inmiddels dan ook voorzichtig gezet…
Op naar nog heel veel mooie, creatieve jaren!
25 jaar PanArt logo’s
Ter ere voor ons 25-jarige lustrum moesten wij als creatief bureau natuurlijk ook een speciaal logo hebben. Aan al onze collega’s, dus niet alleen aan de ontwerpers, hebben we de vraag gesteld of ze iets leuks konden ontwerpen. De resultaten kunnen jullie hieronder bewonderen. Hoe ze op hun idee zijn gekomen? Dat lees je hieronder.