Nieuws

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Optimale impact met crossmediale communicatie

24 januari 2024

Stel je eens voor dat je een verhaal niet alleen leest in de krant, maar ook foto’s over het onderwerp ziet op Instagram en erover hoort via een video op YouTube. Bij crossmediale communicatie worden diverse soorten media ingezet, waaronder owned media (zoals de eigen website of social media-kanalen), shared media (zoals sociale netwerken en forums), earned media (gratis publiciteit, mond-tot-mondreclame) en paid media (advertenties en gesponsorde content). Het idee is dat elk medium zijn eigen unieke bijdrage levert aan het overbrengen van de boodschap, en samen zorgen ze voor impactvolle communicatie. Maar hoe werkt dit dan precies?

De kracht van diverse media
Het is bij crossmediale communicatie de bedoeling dat elk medium doet waar het goed in is. Zo motiveren nieuwsmedia mensen tot het starten van gesprekken, spelen tv- en bioscoopcommercials in op gevoel en spelen sociale media een cruciale rol in online marketing. Door herhaling van de boodschap op verschillende platforms vergroot je de kans dat de doelgroep deze oppikt. In een goed doordachte crossmediale aanpak versterken de verschillende media elkaar, waardoor er één duidelijk geheel en een samenhangende boodschap ontstaat. Een crossmediale boodschap kan verschillende doelen hebben; van informeren en adviseren tot overtuigen, activeren en het vergroten van je naamsbekendheid.

Bereik je doelgroep met crossmediale strategieën
Hoe bereik je de doelgroep? Het verkrijgen van bereik is één ding, maar aandacht van je doelgroep moet je echt verdienen! Dagelijks worden mensen blootgesteld aan veel verschillende boodschappen, op diverse media. Daarom is het van belang om te focussen op kwalitatief bereik: is de boodschap relevant en komt deze over? Relevantie is dé sleutel tot het krijgen van aandacht van je doelgroep. Mensen uit je doelgroep zijn bereid hun kostbare tijd en aandacht te besteden, maar ze verwachten er iets waardevols voor terug! Zorg er dus voor dat je je boodschap en content echt specifiek richt op je doelgroep! Maak interessante content, passend bij verschillende platforms, zoals YouTube, TikTok, televisie, radio, websites en bijvoorbeeld kranten en/of tijdschriften.

Een goede combinatie van diverse communicatiekanalen is essentieel voor een succesvolle omnichannel aanpak waarbij je je niet perse op elk kanaal afzonderlijk richt, maar alle kanalen op elkaar afstemt.

Wij hebben veel ervaring met crossmediale marketing- en communicatieplannen en hebben daarmee mooie resultaten behaald voor onze opdrachtgevers. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op!

Delen