Nieuws

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Optimaal rendement voor iedere website

5 juni 2020

Iedere professionele organisatie heeft een website. Sterker nog; de website is vaak het belangrijkste communicatiekanaal. We hoeven je dan ook niet uit te leggen dat een website naadloos moet aansluiten bij jouw doelgroepen, kernwaarden en organisatiedoelstellingen. Een gelikte vormgeving in lijn met je huisstijl draagt daar voor een groot deel aan bij. Maar een goede website vergt meer denkwerk dan dat je in eerste instantie denkt.

Bij PanArt maken we voor veel opdrachtgevers nieuwe websites of optimaliseren bestaande. Daarvoor gaan verschillende specialisten aan de slag. Onder andere onze User Interface (UI) en User Experience (UX) designers. We leggen je graag uit wat UI- en UX-design precies inhoudt. Waarom UI en UX relevant zijn voor de ontwikkeling van jouw product. En hoe wij dit specialisme toepassen in ons ontwerpproces.

1 + 1 = 3

UI- en UX- design lijken op het eerste gezicht hetzelfde, maar het tegendeel is waar. UI staat voor User Interface. Een UI-designer zorgt voor een duidelijk en aantrekkelijk ontwerp van de website. Dat zit ‘m vaak in de kleinste details, zoals de vorm van een knop, het soort afbeelding, de kleur van koppen of de lettergrootte van een tekst. De stijl moet hoe dan ook passen bij wat je als bedrijf wilt uitstralen. Een UX-designer is juist de architect van de navigatiestructuur. Met een optimale navigatiestructuur vindt iedere bezoeker steeds de snelste weg naar de informatie en producten die voor hem het relevantst zijn. We creëren zo een optimale User Flow.

Bij UI- en UX-design geldt dat het één niet zonder het ander kan. Alleen als alle elementen kloppen, levert de website optimaal rendement op. Dit is trouwens ook van toepassing voor bijvoorbeeld een app of webshop.

 

PanArt-aanpak

Stap 1 – Vooronderzoek

Hoe beter de ontwerpers de bedrijfsstrategie van de opdrachtgever begrijpen, hoe beter hun werk aansluit bij de wensen van de opdrachtgever en zijn doelgroepen. Daarom brengt PanArt als eerste het doel, de doelgroep en de doelstellingen in kaart. Deze vormen de basis voor de structuur, het design en de content. Daarbij stellen we vragen als: Wie zijn de gebruikers van de website? Wat is het leidende doel van de website? Wat voor wensen en/of eisen stelt de opdrachtgever zelf aan de website? Daarnaast doen we onderzoek naar de doelgroepen en nemen we de websites van concurrenten onder de loep.

 

Stap 2 – Flowchart

We maken een flowchart; een schematische weergave van de navigatiestructuur. Maar eerst voeren we een zogenaamde User Experience onderzoek uit. Tijdens dit onderzoek kijken we naar verschillende UX-elementen, zoals gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid, navigatie en vormgeving. Het liefst betrekken we in deze fase de doelgroep in het ontwerpproces. De resultaten gebruiken we om de flowchart te maken.

 

Stap 3 – Wireframes

Na stap 1 en 2 maken we Wireframes van de belangrijkste pagina’s. Dat is de eerste opzet van de website zonder vormgeving. Wireframes maken inzichtelijk voor wie, welke informatie belangrijk is. We bepalen ook welke blokken met informatie de hoogste prioriteit hebben. Zo ontstaat er een logisch en duidelijk beeld welke informatie waar moet komen te staan. Bijvoorbeeld boven of onder de zichtlijn op de pagina.

Stap 4 – Ontwerp maken

De volgende stap is het maken van het grafisch ontwerp voor de homepage, een overzichtspagina en volgpagina. Dit is het moment waarop User Interface komt kijken. We starten meestal met een zogenaamde A/B testing, die we voorleggen aan de doelgroep. Zij geven tijdens een kort onderzoek met A en B opties aan welke kleuren, vormen, beelden en lettertypen zij het mooiste vinden. Als 80% van de doelgroep koos voor bepaalde opties, dan kun je spreken van een solide basis voor het verdere ontwerp van de website!

 

Stap 5 – Programmeren en livegang

Na akkoord van de klant op de ontwerpen programmeren en vullen we de website en zetten we alles klaar voor livegang. Eénmaal live is het belangrijk dat Google de website blijvend goed indexeert en bezoekers de website makkelijk vinden. Dat kan PanArt telkens optimaliseren door Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Naast SEO en SEA kunnen we ervoor zorgen dat de website qua gebruiksvriendelijkheid doorlopend wordt geoptimaliseerd. Daarover meer in een volgend nieuwsbericht!

Delen