Nieuws

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

De werkweek van een Communicatieadviseur

8 mei 2020

Vaak krijg ik vragen als ‘Wat doe je eigenlijk de hele dag als communicatieadviseur?’ ‘Wat is jouw toegevoegde waarde voor een organisatie?’ De afgelopen weken kwam regelmatig de vraag wat crisiscommunicatie nou eigenlijk precies inhoudt. Zelfs mijn dochter, die vanwege corona nu haar diploma al in the pocket heeft, toonde ineens interesse in mijn vak.

Natuurlijk beantwoord ik al deze vragen graag. Wie weet kom jij tot de conclusie dat jouw organisatie een communicatieadviseur kan gebruiken. Mijn dochter schreef zich na het lezen in ieder geval in voor de opleiding Communicatie. Hoe leuk is dat!

Communicatief, vaardig én eigenwijs
Met een Hbo-diploma Communicatie of Communicatie Wetenschappen kom je in de praktijk een heel eind. Maar je moet meer in je mars hebben. Een inkopper; een communicatieadviseur is communicatief vaardig. Ofwel; we beheersen de taal, kunnen deze goed toepassen en stellen de juiste (verdiepings)vragen. Ook zijn we sociaal en kunnen we ons goed inleven in een ander. We vinden het heerlijk om te netwerken en stappen dus makkelijk op iemand af. We geven gevraagd en ongevraagd advies (soms best irritant) en we weten wat er in de maatschappij speelt. Oh ja, we zijn vaak eigenwijs.

Meedenken en adviseren
Bij PanArt werken wij net als onze andere collega’s voor veel verschillende opdrachtgevers. Iedere opdrachtgever heeft zijn eigen inhoudelijke vraag of wens. In eerste instantie zijn wij sparringpartner. De ene keer rechtstreeks voor de klant, de andere keer voor een collega die in opdracht van een klant een opdracht uitvoert. Hoe kun je een doelgroep het beste bereiken? Hoe neem je weerstand voor een organisatieverandering weg? Hoe zorg je ervoor dat medewerkers hun rol als ambassadeur pakken? Hoe richt je crisiscommunicatie in? Met onze blik naar buiten houden wij als communicatieadviseurs de reputatie van de organisatie in de gaten. Het is onze taak om potentiële kansen en bedreigingen te zien en te benoemen.

Handen uit de mouwen
Maar we zijn vaak ook heel praktisch bezig. We schrijven en redigeren teksten voor bijvoorbeeld websites, jaarverslagen, magazines en persberichten. Beoordelen vormgeving, briefen de fotograaf, bedenken campagnes, schrijven communicatieplannen en bedenken content voor social media. Het trainen van medewerkers is misschien wel het leukste om te doen. PanArt geeft bijvoorbeeld training over crisiscommunicatie, efficiënter communiceren met collega’s en schrijven op B1-niveau.

Hot & Happening
Op dit moment worden we overladen met berichtgevingen over het coronavirus. De hele situatie heeft voor iedereen, privé en zakelijk, veel voeten in de aarde. Wij als communicatieadviseurs zien naast de dreiging ook een kans. In deze bijzondere tijd kun je namelijk met doelgroepgerichte crisiscommunicatie laten zien dat jouw organisatie daadkrachtig en zorgvuldig omgaat met moeilijke situaties.

We staan voor je klaar
Wil je advies over hoe je dat het beste kunt doen? Dan ben je bij de communicatieadviseurs van PanArt aan het juiste adres. Op dit moment zijn wij voor verschillende opdrachtgevers hard aan het werk om hen te helpen bij goede en efficiënte crisiscommunicatie. We ontwierpen bijvoorbeeld de Corona-special voor de huurders van HW Wonen. En voor Hogeschool Rotterdam maakten we verschillende online magazines over onderwijs en toetsen op afstand. Laat ons weten als we ook iets voor jouw organisatie kunnen betekenen. Of als je zoon of dochter meer informatie wilt over het vakgebied Communicatie!

 

Wendy van Rooden
Senior Communicatieadviseur

Delen