Nieuws

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Tips voor een vliegende start

4 maart 2020

Ben jij het jaar begonnen met goede voornemens? Meer bewegen, gezonder eten, langer slapen en voldoende ontspannen zijn vaak persoonlijke doelen. Maar heb jij ook nagedacht over de goede voornemens voor jouw organisatie of functie? Formuleer elk jaar doelstellingen voor jouw organisatie of functie zodatje elk jaar vooruit gaat en successen behaald zoals groei en winst. Wij ontwikkelen in samenwerking met onze opdrachtgevers regelmatig doelstellingen; voor een campagne, project, afdeling en organisatie.  Benieuwd hoe? Lees dan verder.


Begin bij het begin

Je wil natuurlijk meteen aan de slag met het opstellen van jouw organisatiedoelstellingen. Maar voordat je daar aan begint, kun je het beste eerst de visie, missie en kernwaarden van jouw organisatie erbij pakken. Hebben jullie nog geen visie, missie en kernwaarden ‘op papier’ of zijn ze tien jaar oud en niet meer up-to-date? Dan is het (her)formuleren van de visie, missie en kernwaarden stap 1.

 

Stap 1 – Wat zijn de visie, missie en kernwaarden?

Organisaties met een duidelijke visie en missie presteren beter. Ze vormen de basis voor organisatiedoelstellingen en geven medewerkers richting, kaders en focus. Moet jij de visie, missie en kernwaarden (her)formuleren, maar weet je niet waar je moet beginnen? Geef antwoord op onderstaande vragen en voilà de identiteit van jouw organisatie staat als een huis. Wij kunnen ons voorstellen dat je het beantwoorden van deze vragen lastig vind. Onze tip: Samen kom je verder dan alleen. Kom je er niet uit of wil je jouw antwoorden toetsen? Wij helpen je graag door een sessie aan te bieden. Onze communicatieadviseurs denken mee, adviseren en zetten samen met jou de identiteit van je bedrijf of product op papier. Zijn jouw visie, missie en kernwaarden wel up-to-date? Ga dan door naar stap 2.

Visie: Hoe ziet de toekomst van onze organisatie eruit?

Missie: Waarom bestaat onze organisatie?

Kernwaarden: Waar staan we voor als organisatie?

 

Stap 2 – Wat is jouw ambitie?

Als de identiteit van jouw organisatie op papier staat, kun jij verder met de ambities voor jezelf of jouw afdeling. Hoe wil jij als werknemer of afdeling een steentje bijdragen aan de realisatie van de visie, missie en kernwaarden? Beantwoord de volgende vraag: Waar wil je staan over drie jaar, wat is je droom? Denk bijvoorbeeld aan het lanceren van een nieuw product of een nieuwe vestiging openen. Onze tip: een ambitie is een streven, geen doelstelling.

 

Stap 3 – Wat zijn jouw doelstellingen?

Pas als jouw identiteit en ambitie geformuleerd zijn, schrijf je jouw doelen op. Geloof ons, het geeft houvast bij het ontwikkelen van jouw doelstellingen. Je doelstellingen geven antwoord op de vraag: Wat wil je dit jaar bereiken?
Onze tip: maak je doelstellingen SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.
Bijvoorbeeld: Eind 2020 heb ik vier nieuwe klanten aan mijn organisatie gebonden via mijn social mediakanaal Facebook. 


Stap 4 – Aan de slag!

Tijd om aan de slag te gaan met deze doelstellingen! Maar hoe? Bedenk hoe en welke werkzaamheden bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen. Onze tip: Realiseer je dat je heel veel niet meer moet doen als ze niet bijdragen aan het behalen van jouw doelen. Maak een jaarkalender en hang deze op een zichtbare plek zodat je je doelen altijd scherp hebt en kunt controleren hoe ver het staat met het realiseren van je doelstellingen. Onze laatste tip? Begin!

Neem gerust contact met ons op als je advies of hulp nodig hebt. PanArt staat voor je klaar.

Delen